RVS wordt in de volksmond roestvrij genoemd, een correctere benaming is echter roestvast staal. RVS 316 is een legering van o.a. ijzer, nikkel, molybdeen, chroom. Het percentage molybdeen zorgt ervoor dat het RVS beter bestand is tegen chloriden, terwijl het chroomgehalte (moet minimum 10% zijn) een de corrosiewerende eigenschappen van het materiaal bepaald.
Corrosie (onder de vorm van roest) op de drain kan echter wel voorkomen, maar wordt steeds veroorzaakt door elementen die tijdens de plaatsing of tijdens het gebruikt van de drain, op de drain terecht komen. RVS zal zonder externe invloeden niet uit zichzelf gaan roesten.
Er bestaan:
1) Vliegroest
De oppervlakte van de drain is bedekt met bruine vlekjes
Toelichting:
Wanneer het chroom in het RVS met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt. Kan de oxidehuid niet in contact komen met zuurstof, in vochtige omgevingen of omdat er bv. zeepresten in de goot blijven plakken door slecht onderhoud van de goot, dan zal er roestvorming optreden. Aangroeiresten op RVS dienen dus altijd verwijderd te worden, wil RVS zijn functie behouden.
Voorkomende oorzaken voor dit soort roestvorming op de drain zijn:
>> Roestafzetting door ijzerhoudend water.
Als u in een gebied woont met ijzerhoudend leidingwater. Na het opdrogen van het water, zal er op de goot een bruine roestachtige sluier/waas achterblijven.
>>Staaldeeltjes die op het oppervlak neerdwarrelen, bijv. in de buurt van spoorwegen
>> Aantasting door aerosolen, bijv. in kustgebieden
>> Bepaalde chemicaliën of zeepsoorten kunnen het RVS aantasten.
>> Chloor tast RVS aan
Als u in een gebied woont met chloorhoudend leidingwater.
>> poetsen van de drain met chloorhoudende of bijtende reinigingsproducten
Oplossing:
De meest voorkomende vorm van corrosie op de drain is vliegroest. Dit is perfect behandelbaar zonder mechanische ingrepen op de drain. I-drain beschikt over een reinigingsproduct dat het roest zonder mechanische energie kan verwijderen. Een tweede product dat na het reinigen dient aangebracht te worden, vormt op het RVS opnieuw een passieve laag die het beschermt tegen corrosie.
2) Ziet de roestafzetting eruit als PUTJES die zich vormen in het oppervlak?
Gezien de drain een product is dat regelmatig gebruikt wordt en hierdoor eigenlijk constant gecontroleerd wordt tijdens het gebruik, gaan we er vanuit dat putcorrosie zelden of nooit op de drain zal voorkomen.
Voorkomende oorzaken voor dit soort roestvorming op de drain zijn:
>> Slijpen of verspanende bewerkingen in de buurt van de drain
>> Staaldeeltjes die op het oppervlak neerdwarrelen, bijv. in de buurt van spoorwegen
>> Aantasting door aerosolen, bijv. in kustgebieden
>> Reinigen van de drain met chloorhoudende of bijtende reinigingsproducten
>> onvoldoende behandelen van vliegroest
>> onvoldoende reinigen van de drain waardoor onder aangekoekte zeepresten of vuil aantasting van beschermingslaag van het RVS kan gebeuren.
Oplossing:
Deze vorm van corrosie is perfect behandelbaar zonder mechanische ingrepen op de drain. I-drain beschikt over een reinigingsproduct dat het roest zonder mechanische energie kan verwijderen. Een tweede product dat na het reinigen dient aangebracht te worden, vormt op het RVS opnieuw een passieve laag die het beschermt tegen corrosie.
Opmerking:
>> Probeer RVS nooit te reinigen of vliegroest te verwijderen d.m.v. staalwol. Dit beschadigt niet alleen het oppervlak, het contamineert het RVS ook met staaldeeltjes, waardoor het achteraf eens zo hard gaat roesten.
>> Verwijder roestdeeltjes ook nooit met een schuurspons of schuurpapier. Het zal het RVS namelijk hard beschadigen en in een vochtige omgeving krijgt het RVS niet de kans zich terug te herstellen waardoor roestvorming achteraf eens zo hard gaat optreden.